Święta a toksyczna rodzina

 

 

Zbliża się okres świąteczny, który dla wielu osób bywa czasem stresującym, nieprzyjemnym i „koniecznym”. Wiele z nas zmaga się z wątpliwościami co do nadchodzących Świąt: jakie będą, czy uda nam się odpocząć lub uniknąć negatywnych emocji. Święta bywają trudne szczególnie wtedy, kiedy jesteśmy otoczeni toksycznymi osobami w postaci rodzica, siostry, brata, wujka… Jak poradzić sobie z taką sytuacją?

O ile toksyczne relacje z partnerem, przyjaciółką, czy koleżanką są możliwe do zerwania, o tyle z rodziną nie zawsze możemy te relacje zakończyć. Jest tak z powodu przywiązania do „najbliższych” nam osób i środowiska, w którym wychowaliśmy się jako dzieci. Nie obwiniajmy się za to, że nie potrafimy odejść i zerwać kontaktu. W końcu jest to trudne i niekiedy wręcz nie do zrealizowania.

 

Przy świątecznym stole

… a więc nadchodzi Wigilijny Wieczór. Zasiadasz do stołu z osobami, z którymi nie masz ochoty ani dzielić się opłatkiem, ani rozmawiać. Po Twojej lewej stronie siedzi babcia, która narzeka na wszystko dookoła: „za gorący ten barszcz”, „daleko tu do Was”, „pamiętam, jak ostatnio się pokłóciliśmy…”. Po prawej ramię w ramię znajduje się wujek – lubi zaczynać niekomfortowe dyskusje, zadaje zbyt osobiste pytania, a słysząc o Twoich sukcesach… wcale nie wyraża podziwu. Zamiast tego czujesz się, jakbyś był winny powodzenia, a Twoja pewność siebie ucieka gdzieś daleko. Naprzeciw spogląda na Ciebie matka, która jest oszczędna w słowach. Nigdy nie miałeś z nią zbyt dobrego kontaktu, a Wasza rozmowa ogranicza się do praktycznych rzeczy – „zrobiłeś zakupy?”, „o której przyjedziesz? „, „podaj mi…”. I tak dalej.

Czy widzisz w tej sytuacji siebie? Czy w Twojej rodzinie jest choć jedna osoba, z powodu której ulatuje z Ciebie pogoda ducha?  Masz dość niewygodnych pytań, wymuszonych uśmiechów, gęstej atmosfery lub agresywnych dyskusji? Wiemy, nie jest to łatwe, ale możesz spróbować sobie z tym poradzić. Wprowadź kilka rad Poradni Zdrowia Psychicznego Educatio, a Twoja równowaga psychiczna pozostanie na optymalnym poziomie 🙂

 

Wprowadź własne zasady

A może by tak.. przemyśleć te Święta pod kilkoma aspektami? Zastanów się, co tym razem możesz zmienić. Niemożliwym jest, abyś odczarował osoby, z którym spędzasz świąteczny czas. Jednak całkiem realnie masz sposobność ku temu, aby zmienić własne podejście i wprowadzić kilka zmian w sobie.

Ogranicz czas spędzony z rodziną. Może wcale nie musisz odwiedzać wujka 2 dni pod rząd? Bądź asertywny sam dla siebie i postaw na kompromis – jeżeli trzeba, spędź u niego jeden dzień. Drugi poświęć na relaks – spotkanie z bliską Ci osobą, obejrzenie filmu, czy obżarstwo pod kocem (oczywiście z umiarem – dietetyk Educatio czuwa! 🙂 )

Możesz odejść od stołu. Kto powiedział, że dobre maniery są uzasadnione w trudnych sytuacjach? Jeżeli czujesz dyskomfort, czy jakiekolwiek negatywne odczucia – masz prawo powiedzieć stop i nie życzyć sobie obrażania, przykrych słów, czy wścibskich pytań. Gdy masz potrzebę ze swojej strony wcześniejszego zakończenia kolacji, zrealizuj ją.

To tylko przykłady zasad. Stwórz własne według swoich potrzeb.

 

Nie wdawaj się w niepotrzebne dyskusje

Słowa potrafią ranić, prowokować, burzyć i napędzać do rozmów. Postaraj się być obojętnym wobec niepotrzebnych według Ciebie dyskusji i nie wdawaj się w przykre konwersacje. Trudno będzie przetłumaczyć Twoim rozmówcom, że wpływają na Ciebie toksycznie. Ty sam o tym dobrze wiesz, więc pilnuj tego, aby jadowite słowa nie docierały do Ciebie.

 

Niczego nie oczekuj, wszystkiego się spodziewaj

Złota zasada, dzięki której możesz i pozytywnie się zaskoczyć, i nie rozczarować. Nie rozmyślaj zbytnio nad tym, jak będzie. Sam w sobie bądź pozytywny i dostrzegaj małe, dobre rzeczy i sytuacje. Nastaw się na to, że to Ty będziesz w dobrym nastroju. Inni nie muszą – to ich decyzja. Jesteś odpowiedzialny za siebie, swoje myśli i swój humor. Udowodnij sobie, że ten czas może być dobry na swój sposób 🙂

 

To tylko kilka rad, które zawarliśmy w artykule. Sam musisz rozstrzygnąć, czy z ich pomocą jesteś w stanie poradzić sobie w czasie Świąt. Jeżeli przeżywasz nadzwyczajne trudności w tym okresie i nie potrafisz znaleźć w sobie siły, pomyśl o konsultacji u psychologa. Stany depresyjne, lęki, czy objawy somatyczne są możliwe, gdy nie radzisz sobie z sytuacją. Warto wtedy zgłosić się do psychoterapeuty, który pomoże Ci przepracować problem i nazwać wszystkie uczucia. Zadbaj o siebie w te Święta! I pamiętaj – nikt nie zrobi tego lepiej, niż Ty sam 🙂