Choroby psychiczne w pigułce

W naszym społeczeństwie coraz częściej mówi się o chorobach na tle psychicznym. Nierzadko zwraca się uwagę na higienę psychiczną. Z dnia na dzień świadomość populacji się zwiększa. Co to tak naprawdę oznacza? Czy gdyby ktoś zapytał Cię o podstawy powstawania czy przebiegu chorób psychicznych… odpowiedziałbyś? Mamy dla Ciebie kilka informacji w pigułce! Wpis powstał na podstawie materiałów opracowanych przez Poradnię Zdrowia Psychicznego Educatio, które możesz nabyć bezpłatnie w naszych oddziałach – w Chotomowie oraz w Warszawie. Zapraszamy do lektury 🙂

1. Czym jest choroba psychiczna?

Chorobę psychiczną można zdefiniować w kontekście doświadczania nie tylko psychicznego, ale także fizycznego i społecznego dyskomfortu. Czynności psychiczne i zachowania ulegają niesprawności. Takie zaburzenia niosą za sobą pewne ograniczenia i mogą stwarzać zagrożenie dla samego siebie oraz środowiska.

1. Skąd bierze się choroba psychiczna?

Przyczyny powstania chorób psychicznych mogą być rozmaite. Genetyczne, biologiczne, psychologiczne i środowiskowe – tak najogólniej można je określić. Co kryje się pod tymi nazwami?

Wraz z kolorem oczu przekazanym w materiale genetycznym, możemy nabywać również predyspozycje do zaburzeń psychicznych występujących wcześniej w rodzinie. Nie czyni to nas jeszcze osobami chorymi –  jesteśmy jedynie bardziej podatni na dotknięcie chorobą psychiczną.

Zaburzenia struktur układu nerwowego to przyczyna, której nie należy bagatelizować. Czasem zachowania sugerujące chorobę psychiczną mogą być pierwszymi objawami nowotworu dotykającego układu nerwowego.

Zażywanie trujących substancji, niedotlenienie mózgu – te zachowania kobiety będącej w ciąży mogą stwarzać szczególne zagrożenie dla rozwoju płodu, zwłaszcza jeżeli chodzi o rozwój chorób psychicznych.

Substancje toksycznealkohol w nadmiernych ilościach, dopalacze, narkotyki bezwzględnie wpływają na układ nerwowy człowieka. Kłopoty mogą wystąpić zarówno z powodu zażywania, jak i odstawienia – epizody depresyjne są częstym skutkiem zaprzestania dostarczania toksyn do organizmu.

Przyjmowanie różnych leków może być przyczyną pojawienia się zaburzeń psychicznych. Znaczne obniżenie nastroju, czy epizody psychozy – to tylko niektóre ze skutków ubocznych przyjmowanych substancji.

Otoczenie, w którym funkcjonujemy może znacznie przyczyniać się do powstawania chorób psychicznych. Nękanie przez innych, dorastanie w środowisku patologicznym – to tylko niektóre z przykładów będących przyczynami rozwijania się chorób psychicznych.

Trudne do zaakceptowania zdarzenia w życiuśmierć bliskiej osoby, utrata pracy, utrata dziecka, mobbing, przeprowadzka – mogą stać się przyczynami rozwoju chorób psychicznych. Nieprzepracowane traumatyczne doświadczenia wpływają na układ nerwowy, co prowadzi do rozwoju wielu zaburzeń.

1. Kogo dotykają choroby psychiczne?

Zaburzenia psychiczne mogą wystąpić u każdej osoby bez względu na wiek, płeć, stan majątkowy, czy rasę. Już najmłodsze dzieci doświadczają np. depresji, czy zaburzeń odżywiania. Wiele chorób nie jest oznaką dla danego wieku, jednak istnieją zaburzenia pojawiające się częściej w określonych grupach wiekowych. Na przykład – osoby w podeszłym wieku najczęściej dotyka zespół otępienny.

1. Jakie wyróżniamy choroby psychiczne?

Zaburzenia psychiczne mogą być rozmaite. Z tego względu dzieli się je na różne kategorie, np.:

– zaburzenia nastroju (afektywne): zaburzenia depresyjne, dystymia, choroba afektywna dwubiegunowa

zaburzenia otępienne, np. choroba Alzheimera

– zaburzenia urojeniowe, np. schizofrenia

– zaburzenia nerwicowe, np. fobie, nerwica natręctw, zaburzenia stresowe pourazowe

– zaburzenia odżywania, np. bulimia, anoreksja, ortoreksja

– zaburzenia snu, np. bezsenność, parasomnie, dyssomnie

– zaburzenia osobowości, np. borderline

1. Jakie mogą być objawy chorób psychicznych?

W zależności od choroby psychicznej możemy zauważać różne objawy. Najczęstsze z nich to:

• zaburzona koncentracja uwagi i problemy ze skupieniem,
  • problemy z zapamiętywaniem, z przypominaniem sobie niedawnych zdarzeń,
  • słyszenie głosów nieobecnej osoby,
  • problemy z rozpoznawaniem znanych przedmiotów czy twarzy,
  • poczucie bycia obserwowanym i prześladowanym,
  • trudności z wysławianiem się, nieadekwatne stosowanie pojęć,
  • „huśtawka nastrojów”
  • spowolnienie lub pobudzenie ruchowe,
  • spadek energii lub jej nadmiar,
  • wewnętrzny przymus wykonywania czynności z nadmierną częstotliwością,
  • zaburzenia snu i apetytu

1. Jak pomagać osobom doświadczającym chorób psychicznych?

Psychoterapia

Często psychoterapia jest podstawą, którą należy zapewnić osobie z zaburzeniami psychicznymi. Wykwalifikowany psychoterapeuta jest w stanie rozpoznać zaburzenie oraz włączyć konieczne postępowanie psychoterapeutyczne. Rozpoznawanie i radzenie sobie z własnymi emocjami, relaksacja, nabywanie umiejętności niezbędnych do życia w chorobie psychicznej – to tylko niektóre z zalet, jakie niesie psychoterapia.

Psychiatra

U osób z zaburzeniami psychicznymi niekiedy koniecznością jest włączenie farmakologii. Choroby psychiczne w wysokim stadium zaawansowania mogą nieść ze sobą zagrożenie dla życia osoby doświadczającej zaburzeń. Leki mogą być pomocne w przypadku, kiedy zmiany w układzie nerwowym są zbyt daleko posunięte lub gdy psychoterapia nie wystarcza. Doświadczony psychiatra zdiagnozuje problem i wprowadzi odpowiednie leczenie farmakologiczne, które ustabilizuje działanie układu nerwowego.

Wsparcie osób bliskich

Niezmierne ważnym jest, aby osoby doświadczające zaburzeń psychicznych miały wsparcie w bliskich. Rolą osoby bliskiej jest zdecydowanie pomoc w codziennym, realnym życiu niż współodczuwanie emocji osoby chorej. Należy pokazywać osobom z zaburzeniami psychicznymi, że ich emocje są dla nas istotne. Nie możemy jednak dać im się ponieść. Warto jest wysłuchać, pokazać zainteresowanie i akceptację sytuacji osoby z zaburzeniami psychicznymi.

Tagi:, , , ,